produs cumparat online returnat

Cum returnez un produs cumparat online pe internet conform legii

Doar o parte din cei care au un produs cumparat online sunt la curent cu drepturile consumatorilor, garantate de legislația in vigoare. In legatura cu drepturile consumatorilor și obligatiile  firmelor care gestioneaza site-urile magazinelor online sunt o multime de zvonuri si legende urbane  în România. Legile sunt însă clare și majoritatea sunt reglementări europene care sunt implementate și în țara noastra.

Norma la nivel național care guvernează acest domeniu este Ordonanţa de urgenţă nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative publicata in Monitorul Oficial nr.427 din 11/06/2014. pe care o puteti consulta pe site-ul ANPC – Autoritatea Naționala pentru Protecția Consumatorului, dand click >>AICI<<. 

Fără îndoială, unul dintre elementele esenţiale pentru dezvoltarea comerţului electronic este încrederea consumatorilor.

Încrederea în comerțul online este motivul principal pentru care Uniunea Europeană a adoptat directive pentru protecţia consumatorului privind comerţul la distanţă şi comerţul electronic, ca o implementare a unuia dintre obiectivele menţionate la Summit-ul eEurope din Lisabona:

“(…) Comisia şi Consiliul să studieze cum să promoveze încrederea consumatorului în comerţul electronic”.

Cum, însă, Internetul este un mediu trans-naţional, iar reglementările legale pentru protecţia consumatorului nu pot fi singurul element care aduc dezvoltarea afacerilor online, se încearcă implicarea activă a mediului de afaceri în creşterea încrederii în domeniul în care activează. Chiar prin directiva privind comerţul electronic s-a încercat stipularea acestui lucru prin promovarea codurilor de conduită şi a metodelor extra-judiciare de rezolvare a disputelor ca opțiuni ce pot creşte comerţul electronic.

Programul național pentru certificarea magazinelor online – TRUSTED.RO  a elaborat un Decalog al consumatorului online pentru dreptul de a returna produsele:

1. Am dreptul să returnez aproape orice produs cumparat online

Excepțiile sunt stabilite doar prin lege, deci nu pot returna unele produse:

  • produsele personalizate (de exemplu, obiectele care au fost inscripționate cu anumite texte sau imagini);
  • CD-urile și alte produse informatice;
  • programele de calculator descărcate sau e-book–urile;
  • alte servicii achiziționate online etc.

De asemenea, nu pot returna produsele care nu pot fi revândute din motive de igienă sau produsele perisabile – alimente, flori etc. Excepțiile de la dreptul de retragere sunt enumerate limitativ de lege

2. Am dreptul să returnez un produs cumparat online în 14 zile calendaristice

Termenul curge de la data la care am intrat în posesia fizică a produselor

3. Nu sunt obligat să returnez un produs cumparat online în ambalajul original

OUG 34/2014 precizează că magazinul online nu are voie să descurajeze dreptul clientului de a returna produsul. Ambalajul original poate fi considerat o constrângere pentru consumator. În plus, noua lege 249/2015, tranșează lucrurile: „Se interzice condiţionarea, sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la produsul cumpărat de păstrarea ambalajului.”

4. Pot anunța intenția de returnare printr-o declarație neechivocă

Pot anunța magazinul despre intenția mea de mă retrage din contract în orice mod: în scris (plic la poștă), prin e-mail, prin telefon, prin viu grai la sediu etc. Legea numește acest lucru „declarație neechivocă”, deci orice mod prin care transmit clar că nu vreau să păstrez produsul.

5. Am dreptul să returnez un produs chiar dacă l-am ridicat personal

Chiar dacă am ridicat produsul de la sediu, contractul de vânzare-cumpărare a fost încheiat online (la distanță), deci se aplică OUG 34/2014. Contractul se consideră încheiat la distanță, chiar dacă ridicarea produsului are loc de la magazin. Dacă însă merg la sediu și fac acolo comanda, nu mai beneficiez de dreptul de retragere.

6. Primesc înapoi banii pe un produs cumparat online în 14 zile calendaristice

Termenul curge de când mi-am anunțat intenția de a returna produsul. Magazinul online poate însă prelungi acest termen dacă încă n-a intrat în posesia produsului sau dacă eu n-am trimis o confirmare că am expediat coletul, luându-se în considerare data cea mai apropiată. Eu trebuie să plătesc transportul la retur.

7. Dreptul de retragere nu afectează garanția legală de conformitate

Garanția legală de conformitate este de doi ani de la data cumpărării și este obligatorie prin lege. Aceasta nu trebuie confundată cu garanția comercială, pe care unele magazine o pot oferi opțional. Pe scurt: în primele 6 luni de la cumpărare, nu trebuie să dovedesc neconformitatea produsului, se consideră că aceasta a existat la data cumpărării. Pentru perioada de la 6 luni la 2 ani, lipsa conformităţii va trebui dovedită de mine. Garanția legală de conformitate este reglementată de art. 4 – pct. 1 lit. e din OUG 34/2014 și de art. 5-14 din Legea nr. 449/2003. Câteva explicații sunt la ECC România.

8. Nu pot prelungi dreptul de retragere de 14 zile decât în cazuri excepționale

Termenul de 14 zile calendaristice în care pot face returul nu poate fi prelungit decât dacă eu constat că nu există pe site-ul magazinului informațiile obligatorii prin lege despre dreptul de retragere și/sau garanția legală de conformitate. Dacă magazinul online de la care am cumpărat nu are aceste informații pe site, potrivit legii, dreptul meu de retragere se prelungește la un an. De asemenea firma care administrează magazinul online este pasibilă de amendă.

>>SUS

9. La returnare unui produs cumparat online , folosesc orice modalitate de livrare doresc

Legea nu obligă clientul să folosească același serviciu de expediție ca la primirea comenzii. Magazinele care precizează pe site că nu acceptă returul prin Poșta Română, de exemplu, încalcă legea.

produs cumparat online

10. Eu plătesc daune dacă returnez un produs cumparat online deteriorat

Eu sunt responsabil în ceea ce priveşte diminuarea valorii produselor rezultată din manipularea acestora dincolo de „ceea ce este necesar pentru determinarea naturii, caracteristicilor si funcționării produselor.” Magazinul online trebuie să facă dovada diminuării valorii produselor.

CITESTE SI:

 

REFERINTE:

 

872 total views, 1 views today

Posted in Bani, finante si afaceri, Computere si electronice, Cum să.., Legende, Scoala vietii and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Eli Casian

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *